În 1716 suedezul Emanuel Swedenborg a creat primul concept de ambarcațiune care poate trece peste un strat de presiune de aer.
În anul 1926 ideea acestui tip de navă este reînnoită teoretic, de
către Konstantin Eduardovich Tsiolkovski și Levkov. Sovieticii au testat
cu succes prima pernă de aer între anii 1934 și 1935. Experimentul a
fost făcut pe sol uscat, apă și gheață. Uniunea Sovietică a fost unul din principalii constructori de nave pe perne de aer militare.
Cel care a pus în practică acest concept este inginerul englez
Christopher Cockerell. Pe 25 iulie 1959, britanicii au lansat prima
pernă de aer SR.N 1 (construită de compania aviatică Saunders Roe), care
a transportat un pasager.
Crockerell a reușit apoi să demonstreze că aparatul pe care l-a
dezvoltat poate fi util și în armată. Pe aerodromul din Farnborough, a
arătat că invenția sa poate transporta o încărcătură de până la 12
soldați, cu tot cu echipament, un pilot și copilot.
În anii ’60, Saunders Roe a dezvoltat mai multe nave pe perne de aer
pentru transport de pasageri, inclusiv SR.N 2, care a operat pe canalul
Solent, în 1962.
Prima navă pe pernă de aer care a traversat Canalul Mânecii
a fost nava SR.N 4. Cursa inaugurală a avut loc la 1 august 1968. Nava
avea o lungime de 40 m, lățime de 23,4 m și o înălțime deasupra apei de
12 m. Elicele aeriene situate în cele patru colțuri ale puntepunții,
activate de patru turbine de câte 3500 CP, asigurau o viteză de 135
km/h. La viteză maximă nava se ridica 1 m deasupra apei. Traversarea
canalului s-a făcut în 35 de minute. Nava putea să transporte 254 de
pasageri și 34 automobile sau numai 609 pasageri.
Mai târziu a fost creat modelul SR.N 6, care a parcurs canalul Solent
de la Southsea spre Ryde. Aplicații militare ale pernelor de aer SR.N 1
și SR.N 6, au fost utilizate de catre aviația militară americană.
Prima navă pe pernă de aer românească a fost proiectată și construită de ICEPRONAV Galați pentru transportul de călători în Delta Dunării
și a făcut cursa inaugurală în toamna anului 1979. Nava era acționată
de un sistem de propulsie cu jet reactiv și a parcurs distanța Galați-Tulcea în 35 de minute cu o viteză medie de 57 km/h. Nava putea transporta 35 de pasageri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu